MAMACHA CARMEN, PAUCARTAMBO, PERU
(Fotografía, memoria, ritualidad)
“Si solo rezas, oras una vez;
Si rezas y cantas, oras dos veces;
Pero si rezas, cantas y bailas,
Oras tres veces”.
(Dicho tradicional de Paucartambo)
En Julio, el pueblo de Paucartambo en los Andes peruanos, celebra a su madre milagrosa, “La Mamacha Carmen” (la Virgen del Carmen). Por más de 300 años, grupos de danzantes enmascarados se reúnen para celebrar su devoción a la “Mamacha”, cantando, bailando y rezando, usando ornamentos y trajes tradicionales.
Durante las procesiones los devotos llevan unos altares espirituales, “demandas” (altares portátiles) que contienen pequeñas figuras de la “Mamacha Carmen”. Estas “demandas” preservan el sentido de comunidad e identidad que integra la tradición católica con la ritualidad andina.
Después de quince años participando de este ritual, he descubierto que el verdadero milagro de la “Mamacha Carmen” es cómo ella sigue comprometiendo espiritual y físicamente a todos los participantes con fe, color, movimiento, y la devoción de los danzantes y sus familias.
For this issue we include this wonderful documentary that the filmmaker Dilmar Gamero shares with us and the introduction.
MAMACHA CARMEN. PAUCARTAMBO, PERU.
(Photography, Memory, Rituality)
“If you only pray, you pray once;
if you pray and sing, you pray twice;
but if you pray, sing and dance,
you pray three times.”
(traditional Paucartambo saying)
Every July in the Peruvian Andes, the village of Paucartambo celebrates its miracle mother, “Mamacha Carmen” (The Lady of Mount Carmel). For over 300 years, groups of masked dancers have gathered to celebrate their devotion to the “Mamacha” by singing, dancing, and praying using traditional costuming and ornamentation.
During the procession the devotees carry spiritual altarpieces, “demandas” (portable altar pieces) that contain the sacred figure of the “Mamacha Carmen.” These “demandas” preserve the sense of community and identity that integrates Catholic tradition with Andean rituality.
After fifteen years of participating in this ritual, I discovered that the real miracle of “Mamacha Carmen” is how it spiritually and physically engages everyone with faith, color, movement, and the devotion of the dancers and their families.